اکنون تحقیقات نشان داده که تنها مغر در چپ یا راست دست بودن افراد تاثیر ندارد بلکه نخاع نیز در آن موثر اند.

 

گروهی از زیست شناسان بین المللی دانشگاه رور در شهر بوخوم آلمان نشان دادنده که فعالیت های ژنتیکی در نخاع چنین نامتقارن است و می تواند به برتری دست چپ یا راست نوزاد منجر شود.به بیانی دیگر اگر این تحقیقات درست باشد راست یا چپ دستی جنین پیش از تشکیل مغز مشخص میشود.

 

تصاویر فراصوتی که در سال 1980 گرفته شد نشان داده است برتری دست جنین در هفته هشتم تعیین میشود و در هفته دهم کاملا قابل تشخیص است

به طوری که در هفته سیزدهم تمایل به مکیدن انگشت دست راست یا چپ را نشان میدهند. از آنجایی که حرکات دست و بازو در قشر حرکتی مغز است دانشمندان بدنبال بروز ژنتیکی نامتقارن در این قشر بوده اند تا بتوانند برتری دست را توجیح کنند.

 

اما در دوران جنینی این قشر هنوز فعال نیست یا به نخاع متصل نیست و یا به عبارت دیگر نخاع در این دوران (تشخیص برتری دست) به مغز متصل نشده. همین موضوع موجب شد دانشمندان به دنبال منشا این موضوع در نخاع بگردند.

 

با بررسی بروز ژنتیکی در پنج جنین هشت تا دوازده هفته ای محققان توانستند تفاوت هایی که در چپ یا راست نخاع رخ داده اند بیابند این تفاوت ها در بخش هایی از نخاع دیده میشد که عهده حرکت دست هارا داشتند.

 

اما عوامل محیطی میتوانند تاثیر بسزایی در این موضوع داشته باشند ویا حتی ژن های برخی نقاط را خاموش یا فعال کنند و فعالیت ژن ها در یک سمت از نخاع میتوانند آن قسمت را نسبت به سمت دیگر افزایش دهند و در نتیجه جنین استفاده از یک دست را به دست دیگر ترجیح دهد.