شهابی در شب 1

2 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور

شهابی در شب 3
شهابی در شب
خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
تالیف: سلطانالواعظین شیرازی
تلخیص: دکترتوحیدی







شهابی در شب 7
مقدمه کارشناسعالی ادیان و مذاهب،
حجهالاسلام و المسلمین استاد حاج شیخ حسن توحیدی
در جهان امروز، با استفاده از ابزارهای مدرن و پیشرفته، تبلیغات وسیع و
گستردهای علیه مذهب تشیع صورت میگیرد. بررسیهای دقیق حاکی از
آن است که این تحرکات علاوه بر اینکه ناشی از شیطنت استکبار جهانی
در ایجاد تفرقه بین مسلمانان جهان میباشد؛ همچنین واکنشی است از
سوی برخی افراد متعصب غیرشیعی در مقابله با رشد چشمگیر
تشیعگرایی که در میان نسلهای تحصیلکرده و روشنفکر مسلمان در
کشورهای مختلف اسلامی رو به گسترش است.
واضح است که جنگ و درگیری میان شیعه و سنی بسیار غلط و نادرست
میباشد و هدف دشمنان اسلام است. شیعه و سنی هر دو مسلمان
هستند و در بسیاری از مسائل عقیدتی و فقهی وحدت نظر دارند اگرچه
این نکته را باید پذیرفت که در موارد زیادی نیز اختلاف نظر وجود دارد.
تفاوتهای عقیدتی و فقهی میان شیعه و سنی واقعیتی انکارناپذیر است
که از قرون اولیهی تاریخ اسلام وجود داشته است و نمیتوان آن را ناشی
از تحرکات استعمارگران دانست و نبایستی گمان کرد که تحقیق و
گفتگوی علمی دربارهی این موضوعات، مخالف وحدت است؛ هرگز بلکه
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
8 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
این گفتگوها خود میتواند وحدت آفرین باشد و زمینه را برای شناخت
مذهب حق و گروه رستگاران فراهم نماید.
امت من پس » : از پیامبر گرامی اسلام صلیاللهعلیهوآله نقل شده است که
از من هفتاد و سه گروه میشوند که همگی آنها هلاک میشوند الا یک
با توجه به این حدیث شریف، تمامی افراد مسلمان بایستی تلاش .« گروه
کنند تا آن گروه و فرقهی ممتاز را بشناسند و بدان ملتزم گردند تا از
هلاک شدگان نباشند.
خوشبختانه کتابهای فراوانی در این زمینه به رشتهی تحریر در آمده
است. با توجه به اینکه غالب جوانان به دلیل اشتغالات گوناگون، فرصت
مطالعهی کتابهای پرحجم را ندارند لذا تلخیص کتابهای مفصل از
نیازهای جامعهی کنونی ما به شمار میرود.
کتاب شبهای پیشاور مشروح مناظرات عالم توانای شیعه با بزرگان اهل
سنت میباشد که در سال 1345 هجری قمری در شهر پیشاور پاکستان
برگزار گردیده است. این کتاب یکی از جامعترین و در عین حال
شیرینترین کتابهایی است که در این زمینه نوشته شده است.
امید است، مطالعهی کتاب حاضر که تلخیص کتاب گرانسنگ شبهای
پیشاور میباشد، این انگیزه را در جوانان جویای حق و حقیقت ایجاد کند
که به کتاب اصلی و مرجع نیز مراجعه نمایند و اطلاعات خود را افزون
کنند.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 9
مقدمه چاپ ششم
الحمدلله رب العالمین و السلام علی خاتم النبیین و علی آله الطیبین.
بحمدلله و المنه توفیق الهی این کتاب را در بر گرفت به گونهای که در
کمتر از شش ماه، پنج مرتبه تجدید چاپ شد. چاپ ششم کتاب، ویرایش
جدیدی را در بر دارد. در این ویراست، مدارک و منابع مجددا مورد
بررسی قرار گرفته است. امید است این کتاب بتواند هادی و راهنمای
مناسبی برای نسل جوان و روشنفکر اهل سنت باشد.
اخیرا کتاب شبهای پیشاور توسط محقق محترم حجهالاسلام عبدالرضا
درایتی تحقیق شده است که به برکت آن، زمینه برای مراجعه علاقمندان
به آشنایی با مدارک بیشتر فراهم گردیده است.
قبل از مطالعه کتاب حاضر، لازم است توجه محققین ارجمند به پدیده
تحریف و تبدل که در کتب اهل سنت رایج است، جلب گردد تا با دید
بازتری به کنکاش و تحقیق بپردازند. در این زمینه بیان مرحوم
سلطانالواعظین سابقه این پدیده را روشن می نماید. متاسفانه این
سیاست و نگرش در سالهای اخیر بسیار پر رنگتر شده است.
مرحوم سلطانالواعظین در مقدمه چاپ چهارم کتاب خود مینویسد:
(واقعا جای بسی تاسف است که خودخواهی بعضی دانشمندان به جایی
برسد که دست خیانت به کتابهای بزرگان داخل نموده و گمان نمایند
که با تحریف و یا محو نمودن بعضی مطالب، میتوان حق و حقیقت را از
میان برد! برای نمونه به عرض میرسانم: در صفحه 301 جلد سوم تفسیر
کشاف چاپ دوم سال 1319 در مطبعهالکبری امیریه بیولاق مصر اشعار
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
10 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
زمخشری ذکر شده است ولی در چاپ سال 1373 مطبعه الاستقامه
بالقاهره این اشعار حذف شده است.)
در پایان از محضر انور کارشناس عالی ادیان و مذاهب حضرت
حجهالاسلام و المسلمین جناب آقای حاج شیخ حسن توحیدی که
زحمت بررسی متن کتاب را متقبل گردیدند ونیز از زحمات حجهالاسلام
جناب آقای مهدی فاطمی تقدیر و تشکر مینمایم.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 11
شرح ماجرا
مرحوم سید محمد سلطان الواعظین شیرازی فرزند سید علیاکبر
اشرفالواعظین از دانشمندان و خطبای مشهور شیعه بود. نسب شریف
وی از طریق امام همام حضرت موسی بن جعفر علیهالسلام به رسول
گرامی اسلام صلی الله علیه وآله منتهی میشود.
وی در ماه ذیالقعده سال 1314 قمری در تهران قدم به عرصه وجود
گذاشت. تحصیلات اولیه را در تهران با موفقیت پشت سر گذاشته و در
سال 1326 همراه با پدر بزرگوارش عازم عتبات عالیات گردید و از محضر
مرحوم مرندی و شهرستانی کسب فیض نمود. در سال 1328 به ایران
مراجعت کرد. ایشان در طی عمر با برکت خود مسافرتهای بسیاری به
عراق، سوریه، فلسطین، اردن، مصر و هندوستان نموده و با طوایف
بسیاری از یهود، هنود وبهائیها مناظره نمود.
کتاب شبهای پیشاور، مشروح مذاکرات مجلس مناظرهای است که ایشان
در سال 1345 قمری در حضور حدود دویست نفر از رجال و بزرگان
داشته « پاکستان کنونی » شیعه و اهل سنت در شهر پیشاور پنجاب هند
است. در این جلسه خبرنگاران چهار روزنامه و مجلهی محلی گفتگوهای
طرفین را نوشته و منتشر میکردند. ماجرا از آنجا آغاز شد که مرحوم
سلطان الواعظین در ربیع الاول سال 1345 هجری قمری از طریق
هندوستان به قصد زیارت امام هشتم امام رضا علیهالسلام عازم ایران
میشود. وقتی به کراچی و بمبئی وارد میشود جراید محلی ورود ایشان
را گزارش میدهند. دوستان و آشنایان، ایشان را به شهرهای دهلی، آگره،
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
12 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
لاهور، کشمیر و کویته دعوت میکنند. در طی حضور در دهلی مناظرهای
با علمای هنود و براهمه در حضور گاندی برگزار میشود که در این
مجلس، مرحوم سلطان الواعظین با بهرهگیری از امداد الهی حقانیت دین
مبین اسلام را ثابت مینماید. آنگاه به دعوت انجمن اثناعشریه به ریاست
سید علیشاه نقوی مدیر هفتهنامهی در نجف عازم شهر سیالکوت میشود
و در این شهر با استقبال باشکوهی مواجه میشود. در چهاردهم رجب
1345 بنا به دعوت جناب محمد سرورخان به پیشاور که یکی از شهرهای
مرزی پنجاب میباشد عازم میشود.
در پیشاور در حسینیه مرحوم عادل بیک رسالدار منبر میرود که عدهی
بسیاری از اهل سنت و شیعهی مقیم پیشاور در این جلسات شرکت
میکنند.
در یکی از روزها پس از اتمام منبر، به ایشان خبر میدهند که دو نفر از
« حافظ محمدرشید » بزرگان علمای اهل سنت کابل افغانستان به نامهای
تقاضای ملاقات با ایشان به منظور انجام مناظرات « شیخ عبدالسلام » و
دینی را دارند. مرحوم سلطان الواعظین از این پیشنهاد استقبال مینماید.
جلسات مناظره در منزل میرزا یعقوبعلی خان که از رجال مهم پیشاور
است تشکیل میشود و ده شب به طول میانجامد که در پایان شش نفر
از رجال و خوانین اهل سنت مذهب شیعه را اختیار نمودند.
مشروح این مناظرات نخستین بار در سال 1375 هجری قمری با اشراف
حضرت آیتالله العظمی بروجردی به زیور طبع آراسته گردید و تاکنون
بالغ بر چهل بار تجدید چاپ شده است.
مرحوم سلطان الواعظین در ده سال پایانی عمر با برکت خود به علت
کسالت قلبی زمینگیر گردید تا اینکه در ماه شعبان 1391 قمری به جوار
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 13
قرب الهی شتافت. پیکر پاک ایشان بعد از تشییع شکوهمندی که از طرف
آیت الله العظمی مرعشی نجفی صورت پذیرفت در مقبره ابوحسین به
از « گروه رستگاران » و « صد مقاله سلطانی » خاک سپرده شد. کتابهای
دیگر تألیفات این دانشمند رفیع القدر میباشد.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
14 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
شب اول و دوم 1
حافظ: حضرت آقا تشریف فرمایی شما به شهر پیشاور و سخنرانیهای
حضرتعالی اختلافات بسیاری را در بین عموم مردم ایجاد کرده است؛ لذا
من و جناب مستطاب شیخ عبدالسلام بر حسب وظیفهی دینیمان
خدمت رسیدیم تا به صورت اساسی وارد مباحث علمی شده و مانع از این
اختلافات و القای شبهات گردیم.
واعظ: بنده با این پیشنهاد بسیار موافقم اما مشروط به آنکه در بحثها از
مغالطه و جدل و اعمال تعصبهای غیرمنطقی اجتناب شود.
حافظ: بسیار خوب، من هم یک شرط دیگر اضافه میکنم و آن شرط این
است که دلایلی که مطرح میشود فقط از قرآن باشد و بس.
واعظ: این شرط عملی نیست؛ زیرا چارهای جز این نداریم که برای تبیین
مطالب قرآن به احادیث معتبر مراجعه کنیم.
حافظ: پس فقط به احادیث مورد قبول طرفین استناد شود!
واعظ: حتماً !!
حافظ: شرط دیگر آنکه در بحث موازین اخلاقی رعایت گردد و به کسی
توهین نشود.
-1 به دلیل کم حجم بودن تلخیصشب اول در کتاب مرجع، خلاصه شب اول و دوم با هم آورده
شد.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 15
واعظ: کلام متینی فرمودید. برای کسی چون من که افتخار سیادت و
انتساب به رسولاکرم صلیّالله علیهوآله را دارم سزاوار نیست که برخلاف
سیره جد بزرگوارم که مظهر کامل اخلاق نیک بوده است، عمل کنم.
حافظ: ببخشید! به چه دلیل شما خودتان را منتسب به پیامبر
صلیاللهعلیهوآله میدانید؟
واعظ: نسب ما از طریق حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها
به حضرت رسول اکرم صلیّاللهعلیهوآله میرسد.
حافظ: از شما که عالم هستید تعجب میکنم. آیا نمیدانید نسل انسان از
طرف پسر ادامه مییابد نه از طرف دختر؟
واعظ: اینگونه که شما میفرمایید نیست. در قرآن مجید در آیهی 61
سورهی آلعمران، که به آیهی مباهله معروف است، از امام حسن
علیهالسلام و امام حسین علیهالسلام به عنوان پسران رسولخدا یاد شده
است؛ علاوه بر اینکه علمای خودتان از خلیفهی دوم نقل کردهاند که
هر حسب و نسبی جز حسب و نسب » : رسولخدا صلیّاللهعلیهوآله فرمود
من، در روز قیامت قطع میشود؛ و ریشه و اساس هر دختر زادهای از پدر
.1« وی میباشد غیر از اولاد فاطمه که من پدرشان هستم
در این هنگام صدای مؤذن بلند شد و آقایان اهل سنت را به ادای نماز عشا دعوت کرد؛ لذا
مجلس موقتاً قطع گردید. پس از ادای نماز یکی از تجار سرشناس شهر به نام جناب
نوابعبدالقیوم خان سؤالی را مطرح نمود.
نواب: سرورم! اجازه میفرمایید در فرصتی که آقایان چای میل
میفرمایند؛ خارج از موضوع، سؤالی را مطرح کنم؟
واعظ: خواهش میکنم. بفرمایید.
1 - صواعق المحرقه، ابن حجر، ص 156 ، باب 11 ، فصل 1، آیه 9
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
16 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
نواب: چرا شما شیعیان بر خلاف سنت رسولخدا نماز ظهر را با عصر و
مغرب را با عشا جمع میکنید؟
واعظ: بر خلاف سنت نیست؛ حضرت رسولاکرم صلیّاللهعلیهوآله هم
گاهی جمع و گاهی به تفریق این نمازها را ادا میفرمود.
نواب: جناب آقای حافظ! آیا همین گونه است که میفرمایند؟
حافظ: نخیر؛ آن حضرت برای اینکه امت در سختی و مشقت واقع نشوند،
فقط در سفر و مواقع عذر اینگونه عمل میفرمود.
واعظ: بنده اشتباه نمیکنم؛ این مطلبی که عرض کردم در کتابهای
خودتان ثبت شده است. در صحیحمسلم از ابنعباس منقول است که
رسولخدا نماز ظهر و عصر و مغرب و عشا را بدون خوف و در غیر سفر
جمعا اًدا میفرمود. 1 البته این اختلافات جزء فروعات است لذا بهتر آن
است که ابتدا به مسائل اصولی بپردازیم.
حافظ: مطلبی که به نظر من عجیب میآید این است که چرا شخص
شریفی مثل شما از راه و روش جد بزرگوارتان منحرف شدهاید و رویه
سیاسی ایرانیان آتشپرست را در پیش گرفتهاید؟
واعظ: متوجه منظورتان نشدم، مگر رویه ایرانیان چیست که من پیرو آن
شده باشم؟!
حافظ: میدانیم که پس از درگذشت هر یک از پیامبران الهی کتب ایشان
مورد دستبرد دشمنان قرار گرفتهاست؛ اما در مورد قرآن به دلیل حفظ
الهی چنین اتفاقی رخ نداد لیکن برخی از یهود مانند عبداللهبنسبا و
1 491 ح 56 ؛ و نیز / 489 ح 49 کتاب صلاةالمسافرین و قصرها؛ و همان 1 / - صحیح مسلم، 1
221 مسند ابن عباس / مسند احمد بن حنبل، 1
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 17
کعبالاحبار با ارائه عقاید باطل در قالب احادیث نبوی موجبات انحراف را
پدید آوردند. بعضی از این احادیث مربوط است به روایاتی که دلالت بر
خلافت بلافصل علی کرمّاللهوجهه و نادرست بودن خلافت خلفای راشدین
دارد. این احادیث تشکیل حزب سیاسی شیعه را موجب گردید که در اثر
گسترش فعالیت همین گروه، خلیفه عثمان به قتل رسید. ایرانیان هم که
به دنبال بهانهای بودند تا بر علیه اعراب قیام نمایند این حزب را به
رسمیت شناخته و مذهب رسمی خود قرار دادند؛ لذا در یک کلام
میتوانیم بگوییم که شیعه شعبهای از یهود میباشد.
در خلال صحبتهای جناب حافظ، شیعیانی که در مجلس مناظره حضور داشتند به شدت
عصبانی گردیده بودند؛ لذا برای تسکین حال ایشان رو به آنها نموده و گفتم: تحمل داشته
باشید، شاهنامه آخرش خوش است.
واعظ: از شما بعید بود که چنین مطالب نادرستی را در چنین مجلس
مهمی بیان کنید. این گفتههای شما مشتی مطالب بیپایه و بیاساس
است. اگر اجازه بفرمایید برای روشن شدن مطلب، با دلایلی متقن
پاسختان را بدهم؟!!
حافظ: سراپا گوش هستم.
واعظ: تقاضای من این است که در گفتارتان دقیق باشید تا پس از
شنیدن جواب دچار خجالت زدگی نشوید. اولاً شیعه یک مذهب است نه
یک حزب؛ و آن هم مذهبی که در زمان رسول مکرّم اسلام پایهریزی
گردید؛ ثانیا طًبق اخبار معتبری که در کتب تفسیری شما نیز وجود دارد
در زمان حیات حضرت خاتمالانبیا صلیاللهعلیهوآله به « شیعه » ، اصطلاح
دستور آن حضرت به پیروان امیرمؤمنان علی بن ابیطالب علیهالسلام اعطا
شد.
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
18 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
حافظ: کجا چنین خبری بوده است که ما ندیدهایم؟!!
واعظ: اینکه شما ندیدهاید دیگر تقصیر ما نیست. ما دیدهایم و حق را
یافتهایم. بدانید که خداوند متعال به کتمانکنندگان حق، وعدهی عذاب
داده است.
حافظ: ما هم اگر حق را بیابیم روی از آن بر نمیگردانیم. بفرمایید حق
چیست تا روشن شویم؟!
واعظ: در کتب خودتان از ابنعباس نقل شده است که وقتی آیه شریفه
(إن الذین آمنوا وعملوا الصالحات أولئکهم خیر البریه﴾ 1 نازل شد،
رسول بزرگوار اسلام صلّیاللهعلیهوآله رو به امیرالمومنین علی علیهالسلام
یا علی تو و شیعیانت خیر البریه هستید؛ در روز قیامت » : کرد و فرمود
شما از خدا راضی خواهید بود و خدا نیز از شما راضی خواهد بود و
دشمنان تو در حالی که دستهایشان به گردن بسته شده است وارد
2. صرفنظر از این روایت، مگر شما عمل اصحاب « صحرای محشر میشوند
پیامبر را حجت و دلیل نمیدانید؟
براستی اصحاب من مانند ستارگانند، » : حافظ: چرا، در حدیث آمده است
.« به هر کدام آنها اقتدا کنید هدایت میشوید
واعظ: بسیار خوب؛ آیا در کتب خودتان نخواندهاید که ابوذر و سلمان و
مقداد و عمار را با لفظ شیعه میخواندهاند؛ زیرا در روز سقیفه از بیعت
ابوبکر خودداری کردند. آیا ابوذر و سلمان در شمار اصحاب و به قول شما
1 - آنان که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به حقیقت بهترین اهل عالم هستند.
2 - ما نزل من القرآن فی علی،ابو نعیم اصفهانی، ص 274 ؛ و صواعق المحرقه، ابن حجر، ص
161 ، باب 11 ، فصل 1
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 19
ستارگان هدایت نیستند؟ آیا در کتابهای خودتان از رسول اکرم
خدا مرا به دوستی علی و ابوذر و » صلّیاللهعلیهوآله روایت نشده است که
1 گویا شما تنها همان چند نفری که .« مقداد و سلمان دستور داده است
در سقیفه بلوا راه انداختند را صحابه میدانید!!
حافظ: چطور میفرمایید که ایرانیان پیرو علی بن ابیطالب هستند و حال
آنکه آنها علی را خدا میدانند؟!
واعظ: باز هم که بدون تحقیق حرف زدید!! شما با این حرفتان تمام
شیعیان ایرانی را علیپرست میخوانید و آنها را مشرک و واجبالقتل
میشمرید. ما علی امیرالمومنین علیهالسلام را بندهی صالح پروردگار و
خلیفهی منصوب رسولخدا میدانیم و از کسانی که آن حضرت را خدا
لعنت خدا بر » : میدانند بیزاری میجوییم. امام ششم ما میفرماید
عبداللهبنسبا که قائل به الوهیت امیرالمومنین علیهالسلام گردید؛ به خدا
سوگند آن حضرت بندهی مطیع خدا بود. وای بر کسانی که به ما
2 جناب .« چیزهایی را نسبت میدهند که ما در حق خودمان نمیگوییم
آقای حافظ خوب است همان گونه که ما کتابهای معتبر شما را
میخوانیم، شما نیز کتابهای معتبر ما را ببینید تا افترا به شیعیان وارد
نسازید.
حافظ: نصایح برادرانه شما را میپذیرم اما خواهش من این است که اجازه
بفرمایید تذکری خدمتتان عرض کنم.
1 ،356/ - صواعق المحرقه، ابن حجر، ص 122 ، باب 9، فصل 2، و احمد بن حنبل در مسند، 5
مسند بریده
2 286 ، ح 40 / - بحارالانوار، مجلسی، 25

20 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
واعظ: بسیار ممنون میشوم؛ بفرمایید.
حافظ: شما با اینکه میگویید ما دربارهی امامان خود غلو نمیکنیم ولی
در صحبتهایتان مکرر در مکرر غلو میکنید و هر باری که نام امامانتان
میفرمایید: « رضیاللهعنهم » را میبرید عوض آنکه بگویید
و این بر خلاف نص صریح قرآن است که میفرماید: ( « صلواتاللهعلیهم »
إن الله وملائکته یصلون علی النبی یا أیها الذین آمنوا صلوا علیه
وسلموا تسلیما). 1
واعظ: اولاً در این آیه سلام و صلوات بر دیگران منع نشده است؛ ثانیاً در
جای دیگر داریم: (سلام علی آل یاسین) 2 که یاسین نام خاتم الانبیا
صلّی الله علیه وآله میباشد و آل یاسین، آل پیامبر هستند.
حافظ: شما میخواهید با سحر بیان، حرفتان را ثابت کنید. چه کسی
این آیه را به این صورت تفسیر کرده است؟
واعظ: خواهشمندم این قدر قاطع صحبت نکنید تا پس از شنیدن جواب،
خجل نشوید. ابنحجر به نقل از فخر رازی که همگی شما او را قبول
اهل بیت پیامبر در پنج چیز با پیامبر مشترکند؛ اول در » : دارید میگوید
سلام، زیرا در قرآن همانگونه که بر پیامبر اسلام سلام فرستاده شده
است بر آل او نیز سلام فرستاده شده است؛ دوم در صلوات بر پیامبر در
تشهد نماز؛ سوم در طهارت به دلیل آیه تطهیر؛ چهارم در تحریم صدقه و
1 - خدا و فرشتگانشبر روان پاک پیامبر درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر او درود
بفرستید؛ آیه 56 سوره احزاب
-2 آیه ۱۳۰ سوره صافات
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 21
1 علاوه بر این، حدیثی از رسول اکرم .« پنجم در وجوب محبت پیامبر
صلوات بریده و ناتمام »: صلیّ الله علیه وآله وارد شده است که میفرماید
بر من نفرستید. عرض شد: صلوات ناتمام چیست؟ فرمود: اینکه بگویید
2پس تصدیق کنید .« اللهم صل علی محمد و سپس آل محمد را نگویید
که صلوات بر آل پیامبر نه تنها بدعت نیست بلکه عبادت است.
در این هنگام چون نیمی از شب گذشته بود و آثار خستگی را در سیمای دوستان دیدم مجلس
را ختم نموده و قرار گذاردیم که فردا شب، مجلس زودتر شروع گردد. بعد از صرف چای و
پذیرایی، همه متفرق شدند.
1 - صواعق المحرقه، ص 149 باب 11 فصل 1 آیه 3
2 - صواعق المحرقه، ابنحجر مکی، ص 146 باب 11 فصل 1، آیه 2
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
22 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 23
شب سوم
پس از نماز مغرب آقایان تشریف آوردند و پس از پذیرایی، جلسه حالت رسمی به خود گرفت.
حافظ: در کتابهای اخبار و ادعیه شما مطالب کفرآمیزی وجود دارد که با
استفاده از آن میتوان کفر شیعیان را اثبات نمود.
واعظ: خوب است بعضی از آن مطالب را بیان کنید تا ببینیم کجای آن
شرک و کفر است. ضمناً فکر میکنم شما تا بحال در مطالب کتابهای
خودتان دقیق نشدهاید تا کفریات آن را بنگرید. اگر در صحاح خودتان
دقیق میشدید بقدری مطالب نادرست در آن میدیدید که دیگر در مورد
کتابهای ما چیزی نمیگفتید.
حافظ: حرفهای خودتان نادرست است! شما به چه حقی به کتابهای
معتبر ما اهانت میکنید؟ آیا نمیدانید که تاکنون هیچ کتابی به عظمت
کتابهای صحیح بخاری و صحیح مسلم نیامده است؟ این دو کتاب
اساس مذهب اهل سنت پس از قرآن مجید است که مورد قبول تمام امت
میباشد.
واعظ: و اما اینکه فرمودید، این دو کتاب مورد قبول تمام امت است حرف
باطلی است، زیرا بیش از صد میلیون شیعه که جزء امت میباشند این
کتابها را قبول ندارند. تصور میکنم این اجماعی که میگویید، مشابه
اجماع امت پس از وفات نبیاکرم برای تعیین خلیفه میباشد؛ آنچه من
میگویم با دلیل و برهان است؛ لذا بعضی از مطالب مندرج در صحاحتان
را میگویم تا خودتان قضاوت کنید.
حافظ: بفرمایید حضرت آقا!!
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
24 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
واعظ: در صحیح بخاری حدیثی از طریق ابوهریره به رسول اکرم نسبت
در روز قیامت، خدا به صورت خاصی ظاهر میشود » : داده شده است که
که آدمیان میتوانند او را ببینند. سپس میفرماید: من پروردگار شما
هستم. مؤمنان عرض میکنند: پناه به خدا میبریم که تو خدای ما
باشی!!! ما گروهی نیستیم که غیر از خدای یکتا را عبادت کرده باشیم؛
خدا در جواب آنها میگوید: آیا بین شما و خداوندتان نشانهای هست که
بوسیله آن او را بشناسید؟ میگویند: آری؛ پس خدا ساق پای خود را
برهنه کرده و به آنان نشان میدهد؛ در این هنگام مؤمنین سر خود را بالا
میکنند و خدا را به همان شکلی که قبلا دًیده بودند میبینند و اقرار
1 شما را به خدا آیا این حرفها بر خلاف «!!! میکنند که تو خدای مایی
نص قرآن نیست؟ آیا خدا در آیه 143 سوره اعراف رؤیت خود را با
صراحت نفی نکرده است؟
خداوندی را که » : سید عبد الحی: علی کرم الله وجهه فرموده است
پس معلوم میشود که خداوند را میتوان دید. .« نبینم بندگی نمیکنم
واعظ: شما فقط بخشی از این حدیث را خواندید اگر اجازه دهید من تمام
آن را میخوانم تا خودتان مطلب را دریابید. از امام صادق علیهالسلام نقل
یک عالم یهودی به امیرمؤمنان علیهالسلام عرض کرد: آیا » : شده است که
تو در هنگام عبادت خدایت را میبینی؟ حضرت فرمود: خدایی را که
نبینم، عبادت نمیکنم؛ عرض کرد: چگونه او را میبینی؟ فرمود: ذات
1 298 کتاب - 163 ح 296 / 502 ح 1434 کتاب الرقاق و مسلم در صحیح 1 / - صحیح بخاری، 7
الایمان
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 25
1 علاوه بر تمام .« باری را به چشم سر نمیبینم بلکه با چشم دل میبینم
این مطالب، علمای خودتان ثابت نمودهاند که دیدن خدا محال عقلی
است 2 و چنین عقیدهای کفر محضاست. آیا باز هم دلیل میخواهید؟
حافظ: خیر! کافی است.
واعظ: از ابوهریره در همین کتابهای به اصطلاح معتبر شما نقل شده
روزی حضرت موسی به کنار آبی رفت تا غسل کند. آن » : است که
حضرت لباسهایش را در آورده و بالای سنگی گذاشت؛ در این هنگام
سنگ به حرکت درآمده و به همراه لباسها شروع به دویدن نمود! حضرت
موسی به دنبال آن میدوید و میگفت: ای سنگ! لباسهایم را کجا
میبری؟ موسی بدون پوشش مناسب بدنبال آن میدوید به گونهای که
مردم عورت او را دیدند و اقرار کردند که فتق داشتن موسی تهمتی بیش
نبوده است. آنگاه سنگ ایستاد و موسی لباسهایش را برداشت و سنگ را
3.« با تازیانه زد به گونهای که آن سنگ شش یا هفت مرتبه ناله کرد
نادرستی مطالب موجود در این حدیث به قدری روشن است که نیاز به
توضیح ندارد. بگذارید حدیث دیگری که در کتابهای معتبرتان روایت شده
در هنگام قبض روح موسی، آن حضرت » : است را نیز نقل کنم؛ آمده است
یک سیلی محکم به گوش ملک الموت نواخت به گونهای که چشم او کور
شد!! از آن زمان به بعد ملک الموت مخفیانه برای قبض روح افراد میآید
1 - توحید صدوق، ص 109 ،ح 6 باب ما جاء فی الرؤیه
2 ۱۴۹-۱۴۷/ - الکشاف، زمخشری، ۲
3 315 مسند ابیهریره / - مسند احمدبنحنبل، 2
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
26 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
البته من از ابوهریره .« خندهی شدید حضار » 1.« تا دیگر سیلی نخورد
تعجب نمیکنم؛ بلکه از شما در عجبم که پس از دیدن این همه جعلیات،
باز هم این کتب را صحیحترین کتابها پس از قرآن میدانید!
حافظ:در کتاب های ادعیه شما نیز از این رقم کفریات بسیار دیده
میشود.
واعظ: مثلاً؟
حافظ: از بدیهیات دین ما این است که در هیچ زمینهای برای خدا
شریک قائل نشویم. در کتب ادعیهی شما مکرراً از غیر خدا طلب حاجت
میشود و این یک نوع شرک واضح و آشکار است.
واعظ: شما اول بگویید معنای شرک چیست؟ تا بعد به پاسختان برسیم.
حافظ: مطلب واضح است. کسی که خدای یکتا را قبول دارد، در صورتی
که از غیر خدا حاجت بخواهد مشرک است. نذر برای غیر خدا شرک
است. بسیاری از شما برای امامان و امامزادهها نذر میکنید. آیا شرک جز
این است؟
واعظ: بلی! در کتب فقهی ما برای انعقاد نذر، دو شرط اساسی بیان شده
است که اگر یکی از این دو شرط نباشد، نذر باطل است. شرط اول آن
است که نیت نذر برای خدا باشد و شرط دوم آن است که بایستی
صیغهی نذر خوانده شود و تا نام خدا در صیغه برده نشود نذر محقق
نمیشود. مثلاً نذر میکند اگر حاجتش برآورده شد گوسفندی را برای
خدا در حرم امام یا امامزاده قربانی کند. کجای این عمل شرک است؟
حافظ: حاجت خواهی از غیر خدا شرک است.
1 1843 ح 158 کتاب الفضائل / - صحیح مسلم، 4
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 27
واعظ: عزیزم! اگر حاجت خواستن از غیر خدا شرک است که همهی عالم
و آدم مشرک هستند! آیا انبیا از مردم کمک نمیگرفتند؟ آیا حضرت
سلیمان برای آوردن تخت بلقیساز مخلوق کمک نخواست؟ آیا شما برای
رفع حوائج روزمره از مردم کمک نمیگیرید؟ وقتی ما میگوییم یا علی
ادرکنی؛ در حقیقت از ایشان درخواست کمک میکنیم و به وسیله ایشان
به خدا توجه میکنیم.
حافظ: چرا شما شیعهها به دنبال وسیله هستید؟ چرا مستقیماً از خود
خدا حاجت طلب نمیکنید؟
واعظ: حاجت خواهی مستقیم از ذات باریتعالی نیز مورد توجه ما هست
ولی اینکه چرا ما به دنبال وسیله هستیم مربوط میشود به دستوری که
خداوند متعال در آیه 35 سوره مائده به ما مؤمنین داده است و فرموده
است: (وابتغوا إلیه الوسیله)؛ میبینید که ما طبق دستور نبیمکرّم
اسلام صلیّاللهعلیهوآله خاندان آن حضرت را وسیلهی تقرب خود به سوی
الله میدانیم.
حافظ: در کجا پیامبر چنین دستوری دادهاند؟
واعظ: ابنابیالحدید نقل میکند که حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:
حمد میکنم خدایی را که از پرتوی نور عظمتش اهل آسمان و زمین »
بندگی میکنند و ذات اقدس او هدف تمامی وسائل میباشد؛ و مائیم
1 و نیز در حدیث معروف ثقلین که در منابع معتبر « وسائل در میان خلق
1 211 نامه 45 / - شرح نهج البلاغه، ابنابیالحدید، 16
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
28 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
اگر به عترت من » : شما موجود است، از قول رسول اکرم آمده است که
1.« متمسک شوید هرگز گمراه نخواهید شد
حافظ: تصور میکنم اشتباه میکنید؛ زیرا سند حدیث ثقلین صحیح
نمیباشد چرا که بخاری در صحیح خود آن را نیاورده است.
واعظ: نخیر، اشتباه نمیکنم. صحت اسناد این حدیث به قدری مسلم
این حدیث از طریق بیست » : است که حتی ابنحجر متعصب مینویسد
2 مگر هر حدیثی که بخاری نقل .« نفر از اصحاب رسولخدا نقل شده است
نکرده باشد غیرصحیح است؟! این فرمایش شما توهین به بقیهی
کتابهای معتبرتان میباشد.
حافظ: علت این عرض من آن است که بخاری در نقل احادیث بسیار
محتاط بوده و احادیث ضعیف را نقل نکرده است.
واعظ: اصلاً و ابداً؛ ایشان هر چه را میشنیده، اگر با عقایدش هماهنگ
بوده نقل میکرده و چنانچه با عقایدش هماهنگ نبوده، آن را کنار
میگذاشته است.
نقل نموده « کتاب الله و سنتی » شیخ: ابوهریره حدیث ثقلین را با قید
است.
واعظ: این گفتهی ابوهریره از درجهی اعتبار ساقط است زیرا با نقلهای
مشهوری که توسط عدهی کثیری از علمای خودتان مطرح شده است در
تضاد میباشد. ضمناً این را هم اضافه کنم که نقل ابوهریره با مبانی عقلی
هم ناسازگار است؛ زیرا مبین قرآن نمیتواند چیزی باشد که خودش نیاز
1 185 ، ح 1905 / 1873 ح 36 کتاب فضائل الصحابه، و ابی داود در سنن 2 / - صحیح المسلم، 4
2 - صواعق المحرقه، ابنحجرمکی، ص 150 ، باب 11 ، فصل 1، آیه 4
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
شهابی در شب 29
به مبین دارد؛ خود سنت احتیاج به مبین دارد پس چگونه ممکن است
که مبین قرآن باشد؟ و اما یکی دیگر از دلایل ما در جواز توسل به اهل
بیت، حدیث بسیار معتبر سفینه است که بیش از صد نفر از علمای شما
جز این نیست » : به آن اقرار دارند. رسول اکرم صلّی الله علیه وآله فرمود
که مثل اهل بیت من در میان شما مثل کشتی نوح است. هر که بر آن
1.« سوار شود نجات مییابد و هر که از آن سرپیچی کند هلاک میشود
نکتهی دیگری الآن یادم آمد. در تاریخ مضبوط است که خلیفهی دوم هم
متوسل میشده است. پس بنا به قول شما خلیفهی دومتان هم مشرک و
غیرموحد است.
حافظ: یعنی چه؟ این اولین باری است که چنین حرفی را میشنوم. در
کجا خلیفه عمر چنین کاری را مرتکب شده است؟
پروردگارا ما به » : واعظ: بخاری از قول عمر نقل کرده است که او میگفت
2؛« وسیله عموی پیامبرت به سوی تو توسل میجوییم تا به ما باران بدهی
آیا شما کاسهی از آش داغتر شدهاید؟ بدانید که واقعیت غیر از آن است
که شما میگویید. استدعا دارم از این گفتارتان توبه کنید، و این را بدانید
که شیعه، آل پیامبر را خدا نمیداند بلکه آنها را آبرومند درگاه باری تعالی
میداند لذا ایشان را واسطهی بین خود و خدا قرار میدهد.
حافظ: این صحبت های شما با آنچه که قبلاً شنیدهایم جور در نمیآید.
1 - صواعق المحرقه، ابنحجرمکی، ص 152 ، باب 11 ، فصل 1، آیه 7؛ و احمد بن حنبل در
987 ح 1402 / فضائلالصحابه، 2
2 453 ، ح 947 ، کتاب الاستسقاء / - صحیح بخاری، 2
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com
30 خلاصه ای از کتاب شبهای پیشاور
واعظ: آنچه شنیدهاید را دور بریزید و از آنچه میبینید صحبت کنید. آیا
تاکنون کتابهای دعای ما را خواندهاید.
حافظ: نه! متأسفانه دسترسی نداشتم.
واعظ: نیکو بود ابتدا نگاهی به این کتابها میکردید سپس اشکال
مینمودید. الان دو کتاب دعا همراه دارم که میتوانید ببینید.
کتاب را به ایشان دادم. ایشان دعای توسل را خواندند و به وضوح مطالبی را که گفتم یافتند. در
این بین بعضی از اهل سنت حاضر در مجلس از مضامین دعا متعجب شده بودند.
واعظ: میبینید که محتوای این ادعیه چیزی جز توحید و یکتاپرستی
نیست. شما علمای اهل سنت با تهمت زدن به شیعیان و تحریک عوام
متعصب، مردم را از راه خدا منحرف میکنید. آیا این کار درستی است که
برخی از علمای شما، شیعیان را مورد لعن و طعن قرار میدهند؟!
حافظ: کم لطفی میکنید. کدام یک از علمای ما چنین کرده است؟
واعظ: فخر رازی در کتاب خود هر جا که از ما یاد میکند مینویسد:
اتفاقاً برای خودم اتفاقی پیش آمد که شنیدنی « واما الرفضه لعنهم الله »
است. از بیت المقدس عازم دمشق بودم. برای ادای نماز، وارد مسجد
جامع شدم. به گوشهای رفتم و مشغول خواندن نماز شدم. بعد از نماز،
متوجه نگاه خشمگین عالمی که مشغول قرائت قرآن بود، شدم. پس از
ادای نماز از مسجد خارج شدم. منتظر حرکت ماشین بودم که صدای
اذان نماز عشا بلند شد. با این فکر که ممکن است ماشین برای ادای
نافلهی شب توقف نکند، وارد مسجد شدم. از درب آخر شبستان وارد
شدم. بعد از تمام شدن نماز عشاء اهل تسنن، همان عالم برای مردم
سخنرانی میکرد و میگفت: شما مسلمانان روز قیامت بایستی جواب
بدهید. خدا فرموده است: مشرکین نجس هستند آنها را به مسجد راه
PDF created with pdfFactory Pro trial version www.pdffactory.com